wtorek, 1 grudnia 2015

Przeglądy UTB – praca konserwatora wózków widłowych

Gdy posiadamy już uprawnienia na wózki widłowe lub nawet pracujemy na takim urządzeniu (http://www.centrumszkolen.net/kursy-na-wozki-widlowe), doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że musimy również taką maszynę w określonych odstępach czasu poddawać konserwacji. Wiadomości na temat napraw to jeden z podstawowych elementów każdego szkolenia na wózki jezdniowe.

Co jest potrzebne, by wykonać przegląd wózka widłowego?


Aby wykonywać prace konserwacyjne urządzeniach transportu bliskiego, na przykład wózkach widłowych, konserwator musi posiadać odpowiednie uprawnienia (w części elektrycznej E, mechanicznej M lub ostatecznie w obu). W ramach takiego dokumentu ma możliwość dozorowania maszyn, które są pod jego opieką, chyba że wytwórca udziela innych zaleceń co do prowadzenia napraw.

Jak często przeprowadzać konserwację wózków jezdniowych?


Jeśli producent nie podał, że należy prace wykonywać inaczej, to trzeba przestrzegać poniższych reguł:

a) co 30 dni w przypadku:
  • wózków jezdniowych z wysięgnikiem,
  • wózków jezdniowych z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem,
  • wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia (podestowe lub z siedziskiem dla obsługującego),
b) co 60 dni w przypadku:
Wykonane czynności należy dokładnie i w odpowiedniej kolejności zapisać w dzienniku konserwacji, podając datę i pieczęcią (widoczny musi być na niej nr uprawnienia wydanego przez Urząd Dozoru Technicznego). Na koniec pozostaje poręczenie własnym podpisem.

Uwagi końcowe o konserwacji


Konserwacja urządzeń transportu bliskiego takich, jak wózki widłowe jest bardzo ważna, ponieważ pozwala na bezpieczne korzystanie z maszyn, zapewnia, że usterka lub nowa wada powstała w niedawnym czasie i szybko można ją wyeliminować bez zagrożenia dla życia operatora obsługującego urządzenie.

Czynnościom konserwatorskim podlegają wszystkie kategorie wózków: 3wjo, 2wjo oraz 1wjo http://1wjo.pl, czyli popularne wózki jezdniowe z teleskopem i zmienną fazą wysięgu oraz inne urządzenia dozorowane przez UDT.


Artykuł napisany w oparciu o podręcznik L. Michalskiego, P. Nowaka-Borysławskiego, Wózki jezdniowe. Praktyczny poradnik do szkoleń, Kraków 2014.

7 komentarzy:

  1. Brakowało mi wpisu, który mówiłby jasno jak często należy prowadzić konserwację wózków widłowych, super dzięki. Od siebie mogę dorzucić miejsce gdzie warto zrobić kurs na takie wózki http://centrumszkolen-lodz.blogspot.com/2015/09/gdzie-moge-znalezc-dobre-kursy-na-wozki.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajnie rozpisany jest ten podział na 30 i 60 dni.

    OdpowiedzUsuń
  3. A czy oprocz konserwacji wózków, zajmujecie się także konserwacją regałów takich jak ten http://nedcon.pl/produkty/regaly-rolkowe-na-pojemniki/ czy tym zajmuje sie już ktoś zupełnie inny?

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak sobie pomyślałem, że może dobrze byłoby wybrać sie na jakies skzolenie i podnieść swoje kwalifkacje zawodowe. Najbardziej chciałbym zdobyć certyfikat f gazy i pomyślałem, o zapisie na takie szkoenie jak to http://rabano.com.pl/terminy-szkolen-f-gazy/ . Myślicie, że to będzie dobry wybór?

    OdpowiedzUsuń
  5. W magazynach, firmach produkcyjnych jest to podstawowe szkolenie. Tu warto też postawić na pomoc takich firm jak https://wirautomation.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Słuchajcie, a czy ktoś z was zdecydował się tutaj https://kursy-udt.com.pl/kursy-udt/wozki-widlowe/ na kurs na wózki widłowe? Chętnie poznam waszą opinię na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
  7. Sprzęt musi być dokładnie sprawdzany, serwisowany to oczywiste. Powinniście mieć firmę od takich zadań jak macie wózki widłowe, czy też i inne maszyny. Z czystym sumieniem mógłbym polecić tak firmę Gizo https://gizo.pl/oddzial/belchatow/ Zarówno jeżeli chodzi o kwestie obsługi, serwisowe, jak i sam sprzęt, który jest niezawodny, no a na tym to mi najbardziej przecież zależało. Sprawdźcie sobie ich ofertę.

    OdpowiedzUsuń