Gdy
posiadamy już uprawnienia na wózki widłowe lub nawet pracujemy na
takim urządzeniu (http://www.centrumszkolen.net/kursy-na-wozki-widlowe), doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że musimy
również taką maszynę w określonych odstępach czasu poddawać
konserwacji. Wiadomości na temat napraw to jeden z podstawowych
elementów każdego szkolenia na wózki jezdniowe.
Co jest potrzebne, by wykonać przegląd wózka widłowego?
Aby
wykonywać prace konserwacyjne urządzeniach transportu bliskiego, na
przykład wózkach widłowych, konserwator musi posiadać
odpowiednie uprawnienia (w części elektrycznej E, mechanicznej M
lub ostatecznie w obu). W ramach takiego dokumentu ma możliwość
dozorowania maszyn, które są pod jego opieką, chyba że wytwórca
udziela innych zaleceń co do prowadzenia napraw.
Jak często przeprowadzać konserwację wózków jezdniowych?
Jeśli
producent nie podał, że należy prace wykonywać inaczej, to trzeba
przestrzegać poniższych reguł:
a) co 30 dni
w przypadku:
- wózków jezdniowych z wysięgnikiem,
- wózków jezdniowych z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem,
- wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia (podestowe lub z siedziskiem dla obsługującego),
b) co 60 dni
w przypadku:
- wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia (prowadzone i zdalnie sterowane), np. takie, jak na tej stronie: http://wozki-widlowe-kursy-udt.blogspot.com.
Wykonane
czynności należy dokładnie i w odpowiedniej kolejności zapisać w
dzienniku konserwacji, podając datę i pieczęcią (widoczny musi
być na niej nr uprawnienia wydanego przez Urząd Dozoru
Technicznego). Na koniec pozostaje poręczenie własnym podpisem.
Uwagi końcowe o konserwacji
Konserwacja
urządzeń transportu bliskiego takich, jak wózki widłowe jest
bardzo ważna, ponieważ pozwala na bezpieczne korzystanie z maszyn,
zapewnia, że usterka lub nowa wada powstała w niedawnym czasie i
szybko można ją wyeliminować bez zagrożenia dla życia operatora
obsługującego urządzenie.
Czynnościom
konserwatorskim podlegają wszystkie kategorie wózków: 3wjo, 2wjo
oraz 1wjo http://1wjo.pl, czyli popularne wózki jezdniowe z teleskopem i zmienną
fazą wysięgu oraz inne urządzenia dozorowane przez UDT.
Artykuł
napisany w oparciu o podręcznik L. Michalskiego, P.
Nowaka-Borysławskiego, Wózki jezdniowe. Praktyczny poradnik do
szkoleń, Kraków 2014.
Brakowało mi wpisu, który mówiłby jasno jak często należy prowadzić konserwację wózków widłowych, super dzięki. Od siebie mogę dorzucić miejsce gdzie warto zrobić kurs na takie wózki http://centrumszkolen-lodz.blogspot.com/2015/09/gdzie-moge-znalezc-dobre-kursy-na-wozki.html
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie rozpisany jest ten podział na 30 i 60 dni.
OdpowiedzUsuńA czy oprocz konserwacji wózków, zajmujecie się także konserwacją regałów takich jak ten http://nedcon.pl/produkty/regaly-rolkowe-na-pojemniki/ czy tym zajmuje sie już ktoś zupełnie inny?
OdpowiedzUsuńTak sobie pomyślałem, że może dobrze byłoby wybrać sie na jakies skzolenie i podnieść swoje kwalifkacje zawodowe. Najbardziej chciałbym zdobyć certyfikat f gazy i pomyślałem, o zapisie na takie szkoenie jak to http://rabano.com.pl/terminy-szkolen-f-gazy/ . Myślicie, że to będzie dobry wybór?
OdpowiedzUsuńW magazynach, firmach produkcyjnych jest to podstawowe szkolenie. Tu warto też postawić na pomoc takich firm jak https://wirautomation.pl
OdpowiedzUsuńSłuchajcie, a czy ktoś z was zdecydował się tutaj https://kursy-udt.com.pl/kursy-udt/wozki-widlowe/ na kurs na wózki widłowe? Chętnie poznam waszą opinię na ten temat.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
UsuńSprzęt musi być dokładnie sprawdzany, serwisowany to oczywiste. Powinniście mieć firmę od takich zadań jak macie wózki widłowe, czy też i inne maszyny. Z czystym sumieniem mógłbym polecić tak firmę Gizo https://gizo.pl/oddzial/belchatow/ Zarówno jeżeli chodzi o kwestie obsługi, serwisowe, jak i sam sprzęt, który jest niezawodny, no a na tym to mi najbardziej przecież zależało. Sprawdźcie sobie ich ofertę.
OdpowiedzUsuń